سُوۡرَةُ هُود وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَڪُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (١١٣) Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan. Hud(113)

Followers

Mai tonton Yop TV informasimterkini

Sila tekan butang mute untuk on/off audio

Live Ceramah Tok Guru

August 5, 2011

RAMADHAN UNTUK ORG BERIMAN


4 Ramadhan 1432H. [MOD] -

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ القَائِلِ :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
أَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ ِالاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ رَسَوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ .
اَمَّا بَعْدُ, عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah!
Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kita sedang berada berada di Bulan Ramadhan yang merupakan satu tempoh masa ujian untuk kita mencapai anugerah taqwa. Allah menyatakan dalam ayat di atas bahawa ibadat puasa hanya dikhususkan dan diwajibkan kepada orang-orang yang beriman. Ramadhan merupakan satu peluang bagi mengangkat martabat manusia daripada insan yang beriman kepada insan yang bertaqwa.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Dalam usaha untuk mencapai martabat taqwa, Allah memberikan tawarannya hanya kepada orang-orang yang beriman. Tidak akan ada sebarang harapan bagi orang yang tidak beriman ataupun orang yang terjejas imannya untuk mencapai martabat taqwa. Malangnya terdapat berbagai ancaman terhadap kesucian aqidah umat Islam yang akan menyebabkan sebahagian kita akan terlepas peluang menjadi insan-insan yang bertaqwa.

Seminggu sebelum kedatangan Ramadhan, Majlis Syiah Malaysia telah mengedarkan Memorandum mereka yang dihantar kepada Yang Dipertuan Agong kepada semua masjid di seluruh Negara. Kebanyakkan jawatankuasa masjid di negeri ini telah mengesahkan bahawa mereka telahpun menerima memorandum tersebut yang diposkan bersama dengan beberapa buah buku yang dikarang oleh mereka.

Sidang Jumaat sekelian,

Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang bersidang pada 5 Mei 1996 telah memutuskan bahawa:

1.Umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.

2. Ajaran Islam yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bercanggah dengan Hukum Syarak dan Undang–Undang Islam dan penyebaran apa–apa ajaran yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah dilarang.

3.Semua umat Islam di negara ini adalah tertakluk kepada undang–undang Islam dan Hukum Syarak yang berasaskan pegangan kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah sahaja.

4.Menetapkan bahawa penerbitan, penyiaran dan penyebaran apa-apa buku, risalah, filem, video dan lain–lain berhubung dengan ajaran Islam yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah diharamkan.
Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Selain daripada penyebaran tersebut telah menyanggahi undang-undang, apa yang lebih besar, penyebaran ini sebenarnya boleh menggugat aqidah umat Islam di Negara ini. Bagaimana mungkin kita boleh membiarkan penyebaran aqidah yang bercanggah sama sekali dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bagaimana mungkin kita boleh menerima ajaran yang mengatakan bahawa para sahabat yang membawa dan mengajarkan al-Quran dan hadis kepada kita merupakan golongan yang kafir dan fasiq.

Tidakkah dengan menerima pandangan Syiah, bermakna kita menolak al-Quran dan Hadis yang dibawa oleh golongan kafir dan fasiq. Sebagai contoh dalam buku Inilah Al-Khulafa’ Ar-Rasyidin Rasul yang turut disebarkan ke masjid-masjid menyebutkan beberapa kesalahan para sahabat:

a.Saidina Abu Bakar As-Siddiq dikatakan merampas jawatan khalifah dari Saidina Ali, menukar hukum yang ditetapkan Allah, membiarkan Khalid Al-Walid melakukan jenayah pembunuhan dan zina.

b.Saidina Umar Al-Khattab dikatakan mengubah hukum yang ditetapkan oleh Allah dan mengubah hadis-hadis nabi.

c.Saidina Uthman bin Affan dikatakan melantik peminum arak, al-Walid bin Muith sebagai gabenor dan memukul Ammar bin Yasir sehingga cedera.

d.Muawiyah bin Abi Sufyan dikatakan sebagai khalifah yang terlalu banyak melakukan kezaliman walaupun beliau merupakan salah seorang penulis wahyu di zaman Rasulullah.

Muslimin yang dirahmati Allah,

Sebarang unsur yang boleh menjejaskan aqidah umat Islam mestilah diperangi sepenuhnya. Walaupun Syiah masih menggunakan nama Islam, namun sumber rujukan mereka berbeza dengan kita, aqidah mereka berbeza dengan aqidah mereka dan segala amalan mereka amat berbeza dengan kita.

Bagi memastikan kita terus menjadi insan yang beriman, bagi membolehkan kita berusaha menjadi insan yang bertaqwa, kita mesti menghalang sebarang pencemaran aqidah dari mana-mana pihak. Tanpa asas ilmu yang kukuh, orang awam akan mudah terpengaruh dengan ajaran yang disebarkan. Oleh yang demikian, semua bahan dan buku yang diedarkan hendaklah diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Perak bagi menghalang kekeliruan di pihak orang awam.

Mudah mudahan Ramadhan tahun ini akan menjadikan kita semua sebagai insan yang benar-benar beriman dan bertaqwa.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ, وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ, أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ
CINAISLAM

No comments:

Post a Comment