سُوۡرَةُ هُود وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَڪُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (١١٣) Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan. Hud(113)

Followers

Mai tonton Yop TV informasimterkini

Sila tekan butang mute untuk on/off audio

Live Ceramah Tok Guru

November 1, 2011

cerita nasihat



Hasan dan Husin adalah cucu kesayangan Rasulullah saw. Mereka memiliki akhlak yang sangat mulia. Diantaranya, mereka amat menghormati orang yang lebih tua.
Suatu ketika, Hasan dan Husin melihat seorang lelaki tua sedang berwudu. Namun, cara berwudunya banyak yang salah. Bahkan, cara solatnya pun tidak sempurna. Melihat situasi itu, Hasan dan Husin berniat untuk menegur dan mengingatkan lelaki tua itu tentang kesilapannya. Namun, mereka merasa takut jika lelaki tua itu tersinggung.
Hasan dan Husin lalu berfikir. Tidak lama kemudian, kedua-duanya berpura-pura bertengkar dan meminta lelaki tua itu memutuskan siapa yang paling benar di antara keduanya tentang cara berwudhu dan solat mereka.
Lelaki tua itu terkejut ketika menyaksikan pertengkaran Hasan dan Husin. Dia tersedar bahawa sebenarnya dialah yang keliru dalam berwudhu. Dia mengakuinya pada Hasan dan Husin.
Hasan dan Husin merasa lega. Akhirnya mereka dapat menyedarkan kekeliruan lelaki tua itu tanpa menyinggung perasaannya.
Nota : mengingatkan orang yang lebih tua tanpa menyinggung perasaannya adalah cirri akhlak mulia dan sangat dicintai Allah

No comments:

Post a Comment